Pilne!!!
Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych Sp. z o.o. informuje, że rozpoczęły się kontrole dotyczące przestrzegania zasad segregacji odpadów komunalnych.
Pracownicy firm odbierających odpady komunalne sprawdzają czy w pojemnikach na odpady zmieszane znajdują się odpady podlegające segregacji.
Związek Gmin Powiatu Dzierżoniowskiego ZGPD-7, informuje że pracownicy firm odbierających odpady komunalne, kontrolują przestrzeganie zasad segregacji odpadów komunalnych przez mieszkańców.
Kontrola jest prowadzona na podstawie art. 6ka ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Czynności kontrolne polegają na sprawdzeniu czy w pojemnikach na odpady zmieszane znajdują się odpady podlegające segregacji. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w sposobie gromadzenia odpadów, pojemnik zostanie oznaczony naklejką koloru pomarańczowego.
Ponowne stwierdzenie braku segregacji lub nieprawidłowego jej prowadzenia skutkować będzie otrzymaniem naklejki koloru czerwonego. Informację o nieprawidłowej segregacji firma przekazuje do Związku Gmin, co stanowi podstawę do wszczęcia postępowania administracyjnego w celu naliczenia podwyższonej stawki opłaty, tj. 96,00 zł od osoby za miesiąc. Opłata podwyższona jest opłatą dodatkową, nie zwalnia z ponoszenia podstawowej opłaty miesięcznej naliczonej na podstawie złożonej deklaracji.
Selektywna zbiórka odpadów komunalnych dotyczy wszystkich właścicieli nieruchomości i jest obowiązkowa. W pojemniku na odpady zmieszane nie powinny znajdować się odpady, które podlegają selektywnej zbiórce tj.: papier, plastik, szkło, metal, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie, zużyty sprzęt RTV i AGD, odpady budowlane, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, bioodpady.
W poszczególnych pojemnikach lub workach do gromadzenia odpadów segregowanych powinny znajdować się odpady zgodnie z oznaczeniem na pojemniku.
Prawidłowa segregacja odpadów ma wpływ na zmniejszenie ilości odpadów zmieszanych, co przekłada się na zmniejszenie ponoszonych kosztów. Im większa ilość odpadów zmieszanych zostaje odebrana od mieszkańców, tym wyższe są koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami na terenie gmin i tym samym wyższe stawki opłat za odpady dla gospodarstw domowych. Ponadto gminy zobowiązane są do osiągnięcia poziomów recyklingu odpadów komunalnych, których wysokość rośnie z roku na rok. Nieosiągnięcie przez gminy wymaganych poziomów recyklingu będzie skutkowało nałożeniem na nie wysokich kary finansowych, które wpłyną na koszt systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Więcej informacji na temat zasad segregacji odpadów znajdziecie Państwo na stronie: https://zgpd7.pl/weryfikacja-segregacji-odpadow-komunalnych.html w zakładce Materiały edukacyjne.